kaikukortti kuvituskuva

Tekstin koko

Kielivalinta

Q&A Kysymyksiä ja vastauksia

Ongelma: et pääse kirjautumaan Kaikukantaan

Kaikukantaan kirjautuessa voi ilmestyä teksti, että Kaikukanta voi olla väliaikaisesti pois käytöstä. Odota hetki ja kirjaudu uudestaan myöhemmin.

Mikäli näytöllesi ilmestyy teksti, kuten Error 400 tai Error 500, voit kokeilla sivun päivittämistä. Mikäli tämäkään ei auta, ota asiakkaan tiedot talteen paperille ja kirjaudu Kaikukantaan myöhemmin.

Kortinjakaja: voit kirjata Kaikukortin tiedot paperiselle rekisteröintilomakkeelle, joka on saatavilla kortinjakajien sivulla.

Kortin kulttuuri- ja liikuntakohde: voit kirjata Kaikukortin käytön väliaikaisesti Kaikukortin käytön kirjaamistaulukkoon, joka on saatavilla kortin kulttuurikohteiden sivulla.

Kaikukortin käytön kirjaamisessa tulee ilmoitus ”Korttia ei löydy tietokannasta”

”Korttia ei löydy tietokannasta” -ilmoitus tulee siinä tilanteessa, että Kaikukortin jakaja ei ole rekisteröinyt Kaikukorttia Kaikukantaan. Tämä voi johtua siitä, että sote- tai 3. sektorin toimija on antanut kortin asiakkaalle, mutta ei ole ehtinyt rekisteröidä korttia ja asiakas yrittää käyttää korttia liian aikaisin. Tässä tilanteessa kannattaa katsoa itse Kaikukortilta, milloin kortti on myönnetty. Jos se on myönnetty lähiaikoina, niin kortin tiedot kannattaa kirjata Exceliin tai paperille ja syöttää Kaikukantaan jälkikäteen ja päästää asiakas tapahtumaan.
On myös mahdollista, että kortti on vanhanmallinen, jossa on alle 10-merkkinen tunnus ja kyseistä korttia ei ole siirretty Kaikukantaan. Tämä tilanne voi tulla vastaan etenkin Kaikukannan käyttöönoton siirtymävaiheessa vuoden 2021 aikana. Tässä tilanteessa kannattaa pyytää asiakasta menemään kortin jakaneeseen toimipaikkaan ja keskustella siellä mahdollisesta uudesta kortista.

Kirjausten muokkaaminen ja poistaminen

Kaikukorttialuiden vastuuhenkilöille ja Kaikukorttikohteille (kulttuuri- ja liikuntakohteet sekä opistot) on lisätty hallintaliittymään mahdollisuus muuttaa sekä poistaa kokonaan Kaikukortin käytön kirjaus. Muutettava tai poistettava kirjaus valitaan Käyntikirjaukset -näkymästä klikkaamalla halutun kirjauksen ID-sarakkeessa olevaa numeroa. Poistoa käytetään vain siinä tilanteessa, jos kortin käyttö on vahingossa kirjattu kahteen kertaan tai Kaikukortin käyttäjä on perunut osallistumisensa. Kirjauksen poistamisessa on oltava varovainen, koska poistoa ei voi perua, kun se on tehty.

Kaikukorttien tietojen (esim. viimeisen voimassaolopäivän) muuttaminen

Vastuuhenkilöille ja Kaikukortin jakajille vielä tarkennus: jos muutatte jo jaetun Kaikukortin tietoja, esim. viimeistä voimassaolopäivää, muokattava kortti valitaan Kortit-näkymästä klikkaamalla halutun kortin ID-sarakkeessa olevaa numeroa. Nyt kortti on muokkaustilassa. Muuttakaa viimeinen voimassaolopäivä (normaalisti yksi vuosi eteenpäin), mutta älkää muuttako kortin luovutuspäivämäärää. Tämän jälkeen paina Tallenna ja poistu -nappia, joka on sivun alaosassa.

Huom! Kaikukorttia ei voi poistaa poistotoiminnalla, vaan kortti otetaan pois käytöstä muokkaustilassa poistamalla kortin Aktiivinen -täppä.

Ongelma: Server error 500

Jos aiot muokata Kaikukortin tai kirjauksen tietoja ja saat näytöllesi ilmoituksen Server Error 500, päivitä sivu uudestaan selaimen ”lataa sivu uudestaan” -napista.

Kenelle voit raportoida ongelmista Kaikukannassa?

Voit raportoida havaitsemastasi ongelmasta lähettämällä sähköpostia Kaikukeskukseen – Kaikukortin tuki- ja kehittämispalvelulle. Vastaamme mahdollisimman pian. Yhteystiedot löytyvät verkkosivun etusivulta.

Päivitetty 27.4.2021.

 

 

 

© 2022 Kaikukortti
webDesign: Mekanismi »