kaikukortti kuvituskuva

Tekstin koko

Kielivalinta

Usein kysyttyä

Tähän osioon keräämme usein kysyttyjä kysymyksiä Kaikukortista.

Huom. sisällysluettelon otsikot ovat linkkejä kyseiseen kohtaan sivulla: 

SISÄLLYS:

Kaikukantaa, Mobiili-Kaikukorttia ja OmaKaikua koskevia kysymyksiä Kaikukortti-verkoston työntekijöiltä:

En saanut kysymyksiini vastausta, mitä teen?

Kaikukortin haltijoiden ja Kaikukortista kiinnostuneiden kysymyksiä

1.    Voinko saada Kaikukortin?

Voit saada Kaikukortin, jos

  • asuinkuntasi on lähtenyt mukaan Kaikukortti-verkostoon
  • olet jonkin Kaikukortti-toiminnassa mukana olevan korttia jakavan toimijan (sosiaali- ja terveysalan tai hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen alan toimijan tai järjestön) asiakas, katso lisää kohdasta 2.
  • olet lisäksi tiukassa rahatilanteessa, etkä voi siitä syystä hankkia pääsylippuja tai kurssipaikkoja
  • olet vähintään 16-vuotias

2. Mistä voin saada Kaikukortin?

Jos haluat hankkia Kaikukortin, otathan ensisijaisesti yhteyttä oman asuinalueesi Kaikukorttia jakavaan tahoon. Asiakas voi saada Kaikukortin harkinnan mukaisesti. Me emme itse jaa Kaikukortteja, vaan kortin myöntäminen tapahtuu paikallisten jakajien kautta.

Jokaisella Kaikukortti-alueella on oma verkkosivunsa, josta löydät tiedot alueen jakajista. Pääset eri alueiden Kaikukortti-sivuille tätä kautta: Kaikukortti.fi – Kaikukortti-alueet.

Lisätietoa siitä, voitko saada Kaikukortin on saatavilla Minulle Kaikukortti? -osiossa. 

3.  Miten voin hankkia pääsylippuja Kaikukortilla?

Kaikukortilla pääsee tapahtumiin näin:

  • Voit varata lipun(t) puhelimitse ja noutaa ne ennen tapahtumaa.
  • Voit myös hakea lipun(t) paikan päältä (muista ottaa henkilöllisyystodistus mukaan).
  • Netistä et voi ostaa lippuja Kaikukortilla.

Tarkista aina kyseisen tapahtuman järjestäjän (Kaikukortti-kohteen) ohjeet lippujen varaamiseen ja hankkimiseen, sillä käytännöt voivat vaihdella.

4. Miten voin hankkia pääsylippuja lapsille tai lapsenlapsille?

Kaikukortin haltija voi hankkia maksuttomia pääsylippuja myös alle 18-vuotiaille omille lapsilleen ja lapsenlapsilleen silloin, kun he menevät yhdessä samaan tapahtumaan. Muista kertoa Kaikukortin jakajalle korttia anoessasi lasten tai lastenlasten määrä, myös uusperheen lasten määrä.  Kaikukortin jakaja merkitsee (omat/uusperhe) lasten tai lastenlasten määrän Kaikukortti-rekisteriin eli Kaikukantaan, josta Kaikukortti-kohde voi tarkistaa enimmäismäärän, kuinka monta lippua lapsille tai lapsenlapsille voi hankkia tapahtumaan.

5. Minne Kaikukortti käy?

Kaikukortti käy ympäri Suomen kaikissa Kaikukortti-kohteissa. Kaikukortti-kohteet on lueteltu jokaisen alueen omilla Kaikukortti-verkkosivuilla. Ajankohtaisimman tiedon saat kuntien ja hyvinvointialueiden omilta Kaikukortti-verkkosivuilta.  Pääset näille sivuille pääset helposti Kaikukortti-alueet-osion kautta.

Lisäksi tarkimmat tiedot siitä, mihin kaikkiin esityksiin, tapahtumiin tai kurssipaikkoihin Kaikukortilla pääsee, löytyvät kunkin mukana olevan kulttuuri- tai liikuntatoimijan omilta verkkosivuilta, tai tarkistamalla asia suoraan Kaikukortti-kohteelta. Kaikukortti-kohteiden käytännöt Kaikukortin suhteen saattavat erota jonkin verran johtuen siitä, etteivät ne saa hankituista lipuista korvausta. Kaikukortti-kohteet tarjoavat Kaikukortin piiriin palveluitaan hyvää tahtoaan ja arvopohjaisesti, eivätkä ne saa erillistä korvausta Kaikukortilla hankituista lipuista.

Olemme listanneet Suomen Kaikukortti-kohteet omaan osioon. Huomioithan kuitenkin: kaikki kunnan Kaikukortti-kohteet eivät välttämättä näy listauksessa, koska osa toimijoista ei vielä ole Kaikukortti-rekisterissä.

Kaikukortti pop up -kohteet löytyvät tämän linkin kautta. 

6. Pitääkö Kaikukortti ja henkilöllisyystodistus olla mukana?

Ota Kaikukortti mukaan, kun menet Kaikukortti-kohteeseen esimerkiksi kulttuuritapahtumaan tai kurssille. Henkilökunta saattaa pyytää sinua näyttämään Kaikukortin ja henkilötodistuksen.

Kaikukortti on aina henkilökohtaiseen käyttöön.

7. Missä Kaikukortti on käytössä?

Kaikukortissa on mukana yli 100 kuntaa ja 13 hyvinvointialuetta. Alueilla on omat Kaikukortti-verkkosivunsa, joilla kerrotaan tarkemmin, mistä Kaikukortin voi kyseisellä alueella saada ja missä sitä voi käyttää. Olemme listanneet kaikki Kaikukortti-toiminnassa mukana olevat alueet sivumme Kaikukortti-alueet -kohtaan.

Kaikukortissa on mukana lisäksi joitakin pop up -kohteita alueilla, jotka eivät ole mukana Kaikukortti-verkostossa.

8. Minulla on pahvinen Kaikukortti. Miten saan Mobiili-Kaikukortin?

Jos sinulla on jo pahvinen Kaikukortti ja haluaisit sen tilalle tai rinnalle mobiilikortin, ota yhteyttä siihen tahoon, jolta sait alkuperäisen kortin.

Mobiili-Kaikukortti vaatii aktivoimiseksi kortinjakajan toimenpiteitä, eikä toimi ilman heidän apuaan, vaikka sovelluksen voikin ladata kuka tahansa. Kortinjakaja antaa sinulle käyttöoikeuden mobiilikorttiin.

Uudessa OmaKaiku-palvelussa voit esimerkiksi seurata oman Kaikukorttisi käyttöä.
Lisätietoja Mobiili-Kaikukortista ja OmaKaiku-palvelusta löydät täältä: Kaikukortti.fi – Mistä Kaikukortin saa.

9. Mikä on OmaKaiku?

Voit pyytää Kaikukorttisi jakajaa aktivoimaan itsellesi OmaKaiku-palvelun. Sinulla täytyy olla henkilökohtainen sähköpostiosoite, jotta voit ottaa sen käyttöön.

OmaKaiku-palvelusta voit esimerkiksi:

  • katsoa, miten olet käyttänyt omaa Kaikukorttiasi
  • lähettää palautetta kulttuuri- ja liikuntatoimijan tapahtumista (jos he ovat julkaisseet ne OmaKaikuun)
  • katsoa millaisiin tapahtumiin Kaikukortilla voi osallistua. Kaikki tapahtumatarjonta ei valitettavasti kuitenkaan tule näkyviin mobiili-Kaikukorttiin eikä OmaKaikuun. Kaikukortti-kohteet päättävät itse, julkaisevatko tarjontaansa OmaKaikuun vai eivät.

Voit kirjautua OmaKaikuun osoitteesta omakaiku.fi.

Mobiili-Kaikukortin käyttäjillä OmaKaiku on automaattisesti käytössä. Vaikka et haluaisi ottaa mobiili-Kaikukorttia käyttöön, voit ottaa käyttöön OmaKaiku-palvelun.

10. Kaikukortti on kadonnut / hajonnut, mitä teen?

Ota yhteyttä omaan toimipisteeseesi, josta olet Kaikukortin saanut. Muista ottaa henkilötodistus mukaan. Kaikukortti on aina henkilökohtainen. Mikäli asiakkuuden kriteerit ovat edelleen voimassa, eikä aiemmasta kortista ole raportoitu esim. väärinkäytöksiä, voidaan sinulle myöntää uusi Kaikukortti.

11. Muutin toiselle paikkakunnalle, voinko käyttää samaa Kaikukorttia vai pitääkö minun hankkia uusi kortti tai uusia OmaKaiku? Mitä teen?

Mikäli muutit sellaiselle paikkakunnalle, jossa ei ole Kaikukortti-toimintaa, korttisi lakkaa voimasta sen viimeisenä käyttöpäivänä. Mikäli vain toimipaikka muuttuu,  ja asiakkuuden kriteerit ovat ennallaan, pitää sinun hakea uusi Kaikukortti uudelta toimipisteeltä ja vanha Kaikukortti täytyy poistaa käytöstä, kun uusi kortti on myönnetty.  Muistathan ottaa henkilöllisyystodistuksen mukaan. Asiakkaalla voi olla vain 1 Kaikukortti  käytössä.

12. Ryhmäkäynti kiinnostaa, mikä on yhteisön Kaikukortti?

Jos osallistuminen yhdessä pienryhmän kanssa tai kahdestaan työntekijän kanssa kiinnostaa, kannattaa kysyä, lähtisikö Kaikukorttia jakavan yhteisön työntekijä (tai avustaja / opiskelija) kanssasi johonkin kulttuuritilaisuuteen. Yhteisökortilla toimijan työntekijä (myös opiskelija ja avustaja) voi viedä tapahtumiin asiakkaita, joilla jokaisella on oma Kaikukortti. Alle 16-vuotiaat asiakkaat pääsevät työntekijän kortin mukana tapahtumiin.  Yhteisön Kaikukorttia ei voi käyttää opistojen kurssitarjontaan.

13. Minulla on avustajan tarve, miten toimin, kun olen menossa Kaikukortti-kohteeseen?

Kaikukortti-verkostoon kuuluva kulttuuri- ja liikuntakohde sitoutuu siihen, että vammaisen henkilön avustajalle/tulkille/oppaalle on aina maksuton sisäänpääsy. Tähän ei vaadita mitään erillistä korttia, mutta avustajan mukaan tulo on hyvä mainita lippuvarausta tehdessä. Lue lisää Kaikukortin valtakunnallisesta toimintamallista. 

14. Onko Kaikukortti maksullinen?

Kaikukortti on aina ilmainen, henkilökohtainen ja voimassa toistaiseksi.

15. Voiko Kaikukortilla maksaa?

Kaikukortti ei ole maksuväline. Kaikukortilla voi hankkia ilmaisia lippuja itselle ja lapsilleen, uusperheen lapsille sekä lapsenlapsille samaan tilaisuuteen, mutta mahdollinen lisämaksu (lipunvälittäjän käsittelymaksu, avainpantti, uimahallin rannekemaksu/avainpantti) tulee asiakkaan itse maksaa.

16. Minne voin lähettää palautetta?

Voit  lähettää palautetta osoitteeseen . Huom. toimistomme on kiinni kesäkuun ja elokuun välisen ajan. Linkki Anna palautetta -osioon.

Yleisiä kysymyksiä

1. Minne voin lähettää kysymyksiä ja palautetta?

Voit  lähettää kysymyksiä ja  palautetta osoitteeseen Linkki Anna palautetta -osioon. Huom. pahoittelemme viivettä vastaamisessa. Toimistomme on kiinni kesällä 2025 kesäkuun ja elokuun välisen ajan.

2. Missä ovat Kaikukeskuksen yhteystiedot?

Linkki Kaikukeskuksen yhteystietoihin.
Huom. toimistomme on kiinni kesällä 2025 kesäkuun ja elokuun välisen ajan.

3. Haluaisimme liittyä Kaikukortti-verkostoon, miten toimimme?

Kunta tai hyvinvointialue:

Otamme mukaan uusia kuntia ja hyvinvointialueita resurssien mukaan. Järjestämme koulutuksia alueille, jotka haluaisivat ottaa Kaikukortin käyttöön. Lue lisää osiosta Kaikukortin käyttöönotto alueella.

Ota yhteyttä Kaikukeskukseen. Linkki Kaikukeskuksen yhteystietoihin. Huom. vuonna 2025 emme ota enää uusia kuntia ja hyvinvointialueita mukaan verkostoomme.

Haluamme Kaikukortin jakajaksi:

Jos alueellanne on Kaikukortti-toimintaa, ota yhteyttä sen alueen Kaikukortti-vastuuhenkilöihin. Alueilla on omat Kaikukortti-verkkosivunsa, joilla kerrotaan paikalliset vastuuhenkilöt.  Olemme listanneet kaikki Kaikukortti-toiminnassa mukana olevat alueet sivumme Kaikukortti-alueet -kohtaan.  Kannattaa tutustua myös Kaikukortin jakajien osioon. Lue lisää Kaikukortti  Kortinjakajille  Sitoutuminen kortinjakajaksi. Alue päättää siitä, onko heillä resursseja tai tarvetta uusille jakajatahoille. Kaikukeskus hyväksyy vastuuhenkilöiden ehdottamat jakajatahot.

Haluamme Kaikukortti-kohteeksi:

Jos alueellanne on Kaikukortti-toimintaa, ota yhteyttä sen alueen Kaikukortti-vastuuhenkilöihin. Alueilla on omat Kaikukortti-verkkosivunsa, joilla kerrotaan paikalliset vastuuhenkilöt.  Olemme listanneet kaikki Kaikukortti-toiminnassa mukana olevat alueet sivumme Kaikukortti-alueet -kohtaan.

Paikallinen vastuuhenkilö voi sopia uusista Kaikukortti-kohteista paikallisesti. Uuden organisaation tulee sitoutua Kaikukortin valtakunnalliseen toimintamalliin. Kunnat ja hyvinvointialueet tekevät kumppanuussitoumukset uusien Kaikukortin  Kaikukortti-kohteiden (kulttuuri- ja liikuntatoimijat) kanssa. Huom. vuoden 2025 aikana kumppanuussitoumusten on tarkoitus tulla jatkossa kuitattavaksi Kaikukantaan. Lue Lisää: kaikukortti.fi- kaikukortti-kohteille > sitoutuminen Kaikukortti-kohteeksi. 

Vastuuhenkilö voi myöntää Kaikukanta-tunnukset uudelle organisaatiolle.

Jos alueellanne ei ole Kaikukortti-toimintaa, ja haluaisitte mukaan Kaikukortin pop up -toimijana, voitte ottaa yhteyttä Kaikukeskukseen. Linkki Kaikukeskuksen yhteystietoihin.

4. Mistä löydän tilastotietoa Kaikukortista?

Tilastoja Kaikukortista löytyy Lisätietoa-osiosta. Päivitämme edellisten vuosien kokonaistilastoja resurssien mukaan.

Lisäksi etusivullamme julkaistaan seuraavia reaaliajassa olevia lukemia Kaikukortin tietokannasta, Kaikukannasta: uusia Kaikukortteja, voimassa olevat Kaikukortit ja OmaKaiku-tilit sekä Kaikukorttien käyttömäärät.

Median kysymyksiä

1. Missä on Kaikukortin kuvapankki medialle?

Kuvapankki löytyy Lisätietoa-osiosta.

2.Missä ovat Kaikukeskuksen yhteystiedot?

Linkki Kaikukeskuksen yhteystietoihin. Huom. toimistomme on kiinni kesällä 2025 kesäkuun ja elokuun välisen ajan.

Kaikukortin jakajat, yleisiä kysymyksiä

1. Kaikukortit ovat loppuneet, mitä teen?

Ota yhteyttä oman alueesi Kaikukortti-vastuuhenkilöön.

2. Miten ikärajat toimivat Kaikukortissa?

16 vuotta täyttänyt (tai sinä vuonna täyttävä) asiakas voi saada Kaikukortin harkinnan mukaisesti.

Alle 18-vuotiaat lapset tai lapsenlapset (uusioperheen lapset myös) pääsevät aikuisen Kaikukortilla mukaan tapahtumiin, kun lasten lukumäärä on merkitty asiakkaan Kaikukanta-tietoihin. Huom. ei koske kurssipaikkoja.

Kaikukortin jakajan alle 16-vuotiaat asiakkaat, joilla ei ole omaa Kaikukorttia, pääsevät työntekijän mukana tapahtumaan, heidät rekisteröidään yhteisön Kaikukortille.

3. Miten yhteisön Kaikukortti toimii?

Kaikukorttia jakavilla toimijoilla on käytössään yhteisön Kaikukortteja. Työntekijä voi hankkia yhteisön Kaikukortilla maksuttoman pääsylipun itselleen silloin, kun hän järjestää pienryhmäkäynnin yhdelle tai useammalle asiakkaalle (1-5 henkilöä), joilla itsellään on Kaikukortti.  Lisäksi työntekijä voi hankkia yhteisön Kaikukortilla itselleen ja tiukassa rahatilanteessa oleville alle 16-vuotiaille asiakkailleen maksuttomat pääsyliput, kun hän järjestää heille pienryhmäkäynnin (1-5 henkilöä). Alle 16-vuotiailla asiakkailla ei ole omia Kaikukortteja, sillä Kaikukortin ikäraja on 16 vuotta. Yhteisön Kaikukorttia ei voi käyttää opistojen kurssitarjontaan. Myös opiskelija tai avustaja voi käyttää yhteisön Kaikukorttia. Mikäli avustaja ei ole kohteen työntekijä, voi kohde ja avustaja tehdä jonkin asteisen sopimuksen, jolla toiminta kirjataan ja avustaja voi kohteen työntekijän sijaan viedä asiakkaita Kaikukortti-tapahtumiin.

Yhteisön Kaikukortin käyttämisen edellytys on, että jokaisella pienryhmän jäsenellä on oma Kaikukortti. Yhteisön Kaikukortilla voi kuitenkin hankkia liput alle 16-vuotiaiden ryhmälle, sillä alle 16-vuotiailla ei ole omia Kaikukortteja.

Kaikukortti-kohteet, yleisiä kysymyksiä

1. Miten toimin vammaisen henkilön avustajan/tulkin/oppaan sisäänpääsyn suhteen?

Kaikukortti-verkostoon kuuluva kulttuuri- ja liikuntakohde sitoutuu siihen, että vammaisen henkilön avustajalle/tulkille/oppaalle on aina maksuton sisäänpääsy. Tähän ei vaadita mitään erillistä korttia, mutta avustajan mukaan tulo on hyvä mainita lippuvarausta tehdessä. Lue lisää Kaikukortin valtakunnallisesta toimintamallista.

Vastuuhenkilöt, yleisiä kysymyksiä

1. Alueemme Kaikukortit ovat loppuneet, mitä teen?

Jokaisella toimipisteellä on oma tilauksensa Kaikukorttitoimittajalle. Kun Kaikukortit ovat loppuneet. Jos Kaikukorttien tunnusnumerosarja on loppunut, lähetä viesti sähköpostiin otsikolla Korttitunnuksia lisää / Korttien tilaus ja kerro kuinka monta tunnusta tarvitset.

2. Milloin ja kenelle on Kaikukortti-koulutuksia?

Järjestämme säännöllisesti koulutuksia Kaikukorttia kokeileville ja Kaikukortti-toiminnassa mukana oleville alueille. Lisäksi järjestämme koulutuksia alueille, jotka haluaisivat ottaa Kaikukortin käyttöön.

Seuraavat koulutukset ilmoitamme koulutukset-osiossa. Olemme myös tallentaneet useita koulutuksia, joita voit opiskella itsenäisesti.

Kysy koulutuksista (ks. kohta yhteystiedot).

3. Miten organisaatio voi hakea tai päästä mukaan Kaikukortti-kohteeksi?

Paikallinen vastuuhenkilö voi sopia uusista Kaikukortti-kohteista paikallisesti. Uuden organisaation tulee sitoutua Kaikukortin valtakunnalliseen toimintamalliin. Kunnat ja hyvinvointialueet tekevät kumppanuussitoumukset uusien Kaikukortin  Kaikukortti-kohteiden (kulttuuri- ja liikuntatoimijat) kanssa. Huom. vuoden 2025 aikana kumppanuussitoumusten on tarkoitus tulla jatkossa kuitattavaksi Kaikukantaan. Lue Lisää: kaikukortti.fi- kaikukortti-kohteille > sitoutuminen Kaikukortti-kohteeksi. 

Vastuuhenkilö voi myöntää Kaikukanta-tunnukset uudelle organisaatiolle. Lue lisää

4. Miten organisaatio voi hakea tai päästä mukaan Kaikukortin jakajaksi?

Uusia kortinjakajia voi ottaa mukaan paikalliseen Kaikukortti-verkostoon ainoastaan vuoden alusta. On tärkeää, että paikallisissa asiakasesitteissä ja paikallisilla verkkosivuilla on vuoden alussa ajan
tasalla olevat tiedot kortinjakajista. Mahdolliset uudet, vuoden alussa aloittavat kortinjakajat kannattaa neuvotella mukaan toimintaan syksyn aikana. Huom. Kaikukortin jakajat valitaan yhteistyössä Kaikukeskuksen kanssa. Kriteerinä on se, että sote-toimijan asiakkaat ovat pääsääntöisesti kaikki taloudellisesti tiukassa tilanteessa. Uuden organisaation tulee sitoutua Kaikukortin valtakunnalliseen toimintamalliin. Kunnat ja hyvinvointialueet tekevät kumppanuussitoumukset uusien kaikukortinjakajien kanssa. Huom. vuoden 2025 aikana kumppanuussitoumusten on tarkoitus tulla jatkossa kuitattavaksi Kaikukantaan.

Lue lisää Vastuuhenkilöiden ohjeista kohdasta 11: Ohjeet uusien kumppaneiden valintaan.

Kaikukantaa, Mobiili-Kaikukorttia ja OmaKaikua koskevia kysymyksiä Kaikukortti-verkoston työntekijöiltä

Miten käytän Kaikukantaa? Miten mobiili-Kaikukortti otetaan käyttöön? Miten OmaKaiku-järjestelmä aktivoidaan? Alla on koottuja usein kysyttyjä kysymyksiä. Katsothan myös ohjeet uuteen Kaikukanta 2.0:aan -osion. 

Kaikukortin jakajat, kysymyksiä

1. Asiakkaan Kaikukortti on kadonnut / hajonnut / rikki, mitä teen?

  1. Jos kortinhaltija muistaa Kaikukortin tunnusnumeron, hän voi ilmoittaa tunnuksen Kaikukortin antaneen toimipisteen kortinantajalle, joka voi inaktivoida kortin Kaikukannasta ja näin luoda heti uuden kortin tarpeen mukaan. Asiakkaan tulee ottaa henkilötodistus mukaan, kortti on aina henkilökohtainen.
  2. Jos Kaikukortin tunnus ei ole tiedossa, niin toimipisteen kortinantaja voi antaa uuden Kaikukortin harkinnan mukaan. Kortissa on nimi, joten väärinkäyttömahdollisuus on melko pieni, koska toimipiste voi tarkistaa henkilöllisyyden ja tarvittaessa ottaa kortin pois asiakkaalta, sekä ilmoittaa asiasta Kaikukeskukseen: .

2. Miten mobiili-Kaikukortti otetaan käyttöön?

OmaKaiku -järjestelmän aktivointi asiakkaalle ja mobiili-Kaikukortti:

Kaikukortin käyttäjä näkee OmaKaiku -järjestelmästä tietoja oman Kaikukorttinsa käytöstä ja voi selata Kaikukorttilaisille suunnattua tarjontaa, jos kulttuuri- ja liikuntakohteet ovat julkaisseet niitä näkyviin. Kaikukortin jakaja voi aktivoida asiakkaalle OmaKaiku-tilin. Asiakkaalla on oltava käytössään henkilökohtainen sähköposti, minkä kautta hän voi kirjautua OmaKaikuun. Kaikukannan käyttäjillä ei ole pääsyä OmaKaiku -järjestelmän puolelle.

Mobiili-Kaikukortin käyttöön ottaminen vaatii OmaKaiku -järjestelmän aktivoinnin. Tällöin asiakas tai yhteisön edustaja voi halutessaan ladata mobiili-Kaikukortin Google Play tai Apple Store -sovelluskaupasta. OmaKaiku -järjestelmän voi ottaa käyttöön ilman mobiili-Kaikukorttiakin.

Kun Kaikukortin jakaja on aktivoinut asiakkaalle tai yhteisön edustajalle OmaKaiku -tilin, niin asiakas tai yhteisön edustaja voi kirjautua OmaKaiku -järjestelmään osoitteesta omakaiku.fi.

3. Uuden Kaikukortin tai yhteisön Kaikukortin rekisteröinti:

Jos asiakas tai yhteisö haluaa pahvisen Kaikukortin rinnalle mobiili-Kaikukortin, täytä vain pahvisen kortin tiedot normaalisti ja aktivoi OmaKaiku.

Jos asiakas haluaa ainoastaan mobiili-Kaikukortin, kirjoita Kaikukortin tunnus -kenttään X ja täytä kaikki tiedot normaalisti ja aktivoi OmaKaiku. Asiakkaalla ei saa olla tuolloin pahvista korttia.

Jos yhteisö haluaa ainoastaan mobiili-Kaikukortin, kirjoita Kaikukortin tunnus -kenttään Z ja täytä kaikki tiedot normaalisti ja aktivoi OmaKaiku.

Huom. Alle 16-vuotiaiden maksimi lukumäärä on lisättävä Kaikukantaan, jotta myös lapset pääsevät mukaan.

Toimipisteellä on yleensä 1-4 yhteisön Kaikukorttia yhteiskäytössä. Pahvisen yhteisön Kaikukortin tunnus on Y ja siinä asiakastiedot jätetään tyhjiksi.

4. Miten Kaikukortti uusitaan tai siirrytään pelkästään Mobiili-Kaikukortiin?

Jos asiakas tai yhteisö haluaa pahvisen Kaikukortin rinnalle mobiili-Kaikukortin, hae olemassa oleva Kaikukortti Kaikukannasta, päivitä sen tiedot normaalisti ja aktivoi OmaKaiku.

Jos asiakas haluaa ainoastaan mobiili-Kaikukortin, hänen on luovuttava pahvisesta Kaikukortista. Hae olemassa oleva Kaikukortti Kaikukannasta ja inaktivoi kortti (poista rasti Aktiivinen -ruudusta) ja tallenna. Tämän jälkeen tee kokonaan uusi kortti. Kirjoita Kaikukortin tunnus -kenttään X ja täytä kaikki tiedot normaalisti ja aktivoi Omaakinko.

5. Kaikukortin voimassaoloaika on päättymässä / päättynyt, mitä tehdä?

Päättymisilmoitus tulee 2 viikkoa ennen viimeistä käyttöpäivää. Asiakas ottaa itse yhteyttä siihen toimipisteeseen, josta hän on Kaikukortin saanut. Toimipisteellä tarkistetaan asiakkaan tilanne ja Kaikukortti voidaan uusia tarvittaessa. Asiakkaan tulee muistaa ottaa henkilöllisyystodistus mukaan, koska vain kortinhaltija voi pyytää muutosta.

6. En pääse Kaikukantaan, mitä tehdä?

Kirjautuminen tapahtuu Kaikukannan admin-sivulta. Jos kirjauduit /login-kohdasta, tämä ei toimi Kaikukortin tietojen lisäämiseen tai korjaukseen, tämä on tarkoitettu ainoastaan Kaikukortti-kohteille esim. museo, teatteri, uimahalli jne.

Minkä ilmoituksen saat? Laita sähköpostiviesti virhetilanteesta Kaikukeskuksen asiakaspalveluun:

7. Kaikukortti on myönnetty virheellisesti, mutta Kaikukorttia ei ole aktivoitu käyttöön, eikä asiakkaan nimeä ole vielä kirjoitettu Kaikukorttiin, mitä teen?

Kaikukorttia ei voi itse poistaa rekisteristä, ainoastaan asettaa se inaktiiviseksi, mutta silloin sitä ei voi käyttää lainkaan. Kaikukeskus voi poistaa kortin, jos Kaikukorttia ei ole kertaakaan käytetty, se on edelleen hallussanne ja itse Kaikukorttiin ei ole vielä merkitty asiakkaan nimeä, jolloin sen voi antaa toiselle asiakkaalle. Lähetä sähköpostiviesti Kaikukeskuksen asiakaspalveluun otsikolla: Peruttava Kaikukortti ja laita poistettavan kortin tunnusnumero viestiin mukaan: asiakaspalvelu.

8. Kaikukortti on vanhentunut, Kaikukortin uusiminen, mitä teen?

Kaikukortti on jo olemassa, joten sen käyttöajan pidentäminen kuuluu kortin jakajalle Kaikukannassa, joka on kortin alun perin myöntänyt. Tietoja ei tarvitse uudelleen rekisteröidä, ainoastaan muuttaa päivämääriä alla olevan ohjeen mukaisesti. Kaikukortti on henkilökohtainen, joten asiakkaan itsensä pitää käydä toimipisteessä muutattamassa tietoja ja on hyvä olla henkilöllisyystodistus mukana.

Jakaja – Kaikukortin voimassaolon jatkaminen Kaikukannassa:

  • Hae kortti kirjoittamalla Kaikukortin tunnus Kortit -osion Haku-kenttään ja valitsemalla muokattava kortti klikkaamalla kortin ID-sarakkeessa olevaa numeroa.
  • Anna uusi uusimispäivämäärä ja uusi viimeinen voimassaolopäivä. Paina Tallenna ja poistu -painiketta.

(Jos korttia ei löydy Kaikukannasta, on mahdollista, että kortti on myönnetty muussa toimipisteessä. Kortti on uusittava siellä tai annettava uusi Kaikukortti ja tuhottava vanha.)

9. Asiakastietojen lisäys, muutos, Kaikukortin uusiminen nimen vaihtuessa, mitä teen?

Jakaja voi täyttää tiedot suoraan Kaikukantaan tai tehdä rekisteröintilomakkeen ja viedä tiedot Kaikukantaan myöhemmin, mutta mahdollisimman nopeasti, koska Kaikukortti ei ole voimassa ennen rekisteröintiä Kaikukannassa.

Uusi asiakas, postinumeron, lasten lukumäärän tai nimen muutos. Nimen muutos vaatii aina uuden Kaikukortin myöntämisen, koska asiakkaan nimi kirjoitetaan korttiin, joka on henkilökohtainen. Henkilöllisyystodistus mukaan.

Asiakkaalta pyydettävät tiedot (vapaaehtoisia) Kaikukantaan:

  1. Syntymävuosi (oltava vähintään 16-vuotias tai enemmän)
  2. Sukupuoli
  3. Äidinkieli
  4. Postinumero (tämä on tärkeä tilastoinnin kannalta)
  5. Elämäntilanne
  6. Lasten tai lastenlasten (alle 18 vuotta / lukumäärä (tämä on tärkeä)

Kaikukeskuksen työn jatkumisen ja kehittämisen kannalta tilastot ovat tärkeitä: paljonko on Kaikukortin käyttäjiä, missä niitä käytetään jne. Ohjeet uuteen Kaikukanta 2.0:aan. 

10. Miten voi lisätä / muuttaa lasten / lastenlasten lukumäärän – alle 18 vuotta?

Muutos tehdään Kaikukannassa kohdassa Asiakkaan tiedot kortin antajan toimipisteellä, jossa Kaikukortti on myönnetty. Henkilöllisyystodistus mukaan, koska vain kortinhaltija voi pyytää muutosta. Uusperheen lapset voi merkitä mukaan lasten lukumäärään.

11. Asiakastunnus ja yhteisötunnus, mikä niiden ero on?

A = asiakastunnus, Y = yhteisötunnus jakajaorganisaation työntekijän käyttöön

X = mobiili asiakastunnus, Y = mobiili yhteisötunnus jakajaorganisaation työntekijän käyttöön

12. Miten pääsen Kaikukortti- tai Kaikukanta-postituslistalle?

Laita rasti Kaikukannassa Toimijan tiedot: kohtaan Haluan saada Kaikukortti-toimintaan liittyviä tiedotteita yhteyshenkilön sähköpostiin. Kaikukannassa voi olla vain 1 sähköpostiosoite tällä hetkellä toimijan yhteyshenkilönä.

Laita rasti Kaikukannassa kohtaan Toimijan tiedot: Haluan saada Kaikukantaan liittyviä ilmoituksia yhteyshenkilön sähköpostiin. Kaikukannassa voi olla vain 1 sähköpostiosoite tällä hetkellä toimijan yhteyshenkilönä.

13. Miten Kaikukortin rekisteröidään, jos netti tai Kaikukanta ei toimi?

Ensisijaisesti Kaikukortti rekisteröidään suoraan Kaikukantaan. Rekisteröintilomakkeet ovat vaihtoehtoisia tapoja rekisteröidä kortti esimerkiksi silloin, kun nettiyhteyttä ei ole saatavilla. Tiedot tulee syöttää tällaisissa tapauksissa Kaikukantaan mahdollisimman pian, koska Kaikukorttia ei voi käyttää ennen sen rekisteröintiä Kaikukantaan. Muista tarkastaa asiakkaan henkilöllisyys.

Rekisteröintilomake on saatavalla perehdytysmateriaalissa.

14.  Kenelle voin raportoida ongelmista Kaikukannassa?

Voit raportoida havaitsemastasi ongelmasta lähettämällä sähköpostia Kaikukeskukseen – Kaikukortin tuki- ja kehittämispalvelulle. Vastaamme mahdollisimman pian. Yhteystiedot löytyvät verkkosivun etusivulta ja tämän linkin kautta.

15. Missä ovat uuden, 2025 voimaan tulleen Kaikukanta 2.0 ohjeet?

Ohjeet löytyvät sivulta Kaikukortti.fi > Kaikukanta > Kaikukanta 2.0. -ohjeet. 

Kaikukortti-kohteet, kysymyksiä

1. Mitä tarkoittaa, jos Kaikukortti ei ole aktiivinen?

Kaikukortti on käyttökiellossa tai asiakas ei ole muuten enää oikeutettu kortin käyttöön esimerkiksi siksi, että kortti on kadonnut tai  hajonnut, tai asiakas on muuttanut paikkakuntaa. Myös väärinkäytökset johtavat kortin käyttökieltoon.

2. Kirjaukset eivät toimi Kaikukannassa, mitä teen?

Jos Kirjaukset eivät toimi Kaikukannassa, ota talteen esim. kuvakaappaus tai kopioi teksti (maalaa hiirellä, Cntrl+C tai hiiren oikea painike, Kopioi) ja lähetä se tai ilmoitus omien tietojesi kanssa Kaikukannan asiakaspalveluun otsikolla Kirjaus ei toimi Kaikukannassa:

3. En pääse Kaikukantaan, mitä teen?

Kirjauduitko oikeaan osoitteeseen (https://kaikukanta.fi/)? Kaikukortti-kohteet kirjautuvat Kaikukantaan kirjaudu sisään (login)-kohdasta.

Minkä ilmoituksen saat? Laita sähköpostiviesti virhetilanteesta Kaikukeskuksen asiakaspalveluun:

4. Kaikukanta ei toimi, miten kirjaan Kaikukortin?

Jos Kaikukanta ei toimi, esimerkiksi nettiyhteyden kaatumisen tai Kaikukannan päivityksen tai kaatumisen vuoksi, voit päästää Kaikukortin haltijan oman harkintanne mukaan tapahtumaan. Voit käyttää apuna lomakkeita Kaikukortin tunnuksen  kirjaamiseen. Tiedot tulee syöttää tällaisissa tapauksissa Kaikukantaan mahdollisimman pian tapahtuman jälkeen.

Rekisteröintilomake on saatavalla perehdytysmateriaalissa kohdassa 1 (Taulukko ja lomake Kaikukortin käytön kirjaamiseen).

5. Kenelle voin raportoida ongelmista Kaikukannassa?

Voit raportoida havaitsemastasi ongelmasta lähettämällä sähköpostia Kaikukeskukseen – Kaikukortin tuki- ja kehittämispalvelulle. Vastaamme mahdollisimman pian. Yhteystiedot löytyvät verkkosivun etusivulta ja tämän linkin kautta.

6. Voinko tarkistaa Kaikukortin haltijan nimen jostain?

Kaikukortin haltijan nimeä ei kirjata mihinkään muualle kuin itse fyysiseen Kaikukorttiin. Sitä ei voi siis tarkistaa Kaikukannasta. Tapahtumassa tai kurssilla voi pyytää asiakasta todistamaan henkilöllisyytensä.  Kortti on henkilökohtainen.

7. Miten voin tarkistaa Kaikukortin voimassaoloajan?

Viimeisen voimassaoloajan näkee ainoastaan kortista tai varmemmin Kaikukannasta, kun kirjaa Kaikukortin käytön eli merkitsee Kaikukantaan mihin Kaikukorttia on käytetty.

8. Miten löydän Kaikukannasta, montako kävijää / lasta on käynyt Kaikukortti-tapahtumassa?

Kaikukannan etusivulla on Dashboard – voit hakea tietoja Kaikukannasta sieltä. Jos tietoja ei ole viety Kaikukantaan, tilastoraportteja ei voi hakea. Käyntikirjaukset-listauksen (Excel / PDF) voi lähettää Kaikukeskuksen asiakaspalveluun, joka tallentaa tiedot Kaikukantaan toimijan puolesta. Lähetä sähköposti tietoineen:

Kaikukeskus voi myös tehdä Kaiku-raportteja toimijan puolesta tarvittaessa.

9. Miten pääsen Kaikukortti- tai Kaikukanta-postituslistalle?

Laita rasti Kaikukannassa Toimijan tiedot: kohtaan Haluan saada Kaikukortti-toimintaan liittyviä tiedotteita yhteyshenkilön sähköpostiin. Kaikukannassa voi olla vain yksi sähköpostiosoite tällä hetkellä toimijan yhteyshenkilönä.

Laita rasti Kaikukannassa kohtaan Toimijan tiedot: Haluan saada Kaikukantaan liittyviä ilmoituksia yhteyshenkilön sähköpostiin. Kaikukannassa voi olla vain yksi sähköpostiosoite tällä hetkellä toimijan yhteyshenkilönä.

10. Missä ovat uuden, 2025 voimaan tulleen Kaikukanta 2.0 ohjeet?

Ohjeet löytyvät sivulta Kaikukortti.fi > Kaikukanta > Kaikukanta 2.0. -ohjeet. 

Vastuuhenkilöt, kysymyksiä

1. Kaikukorttitunnukset ovat loppu, ja olemme painamassa uusia Kaikukortteja, mitä teen?

Ilmoita kuinka monta asiakkaan Kaikukorttia ja kuinka monta yhteisön Kaikukorttia aiotte painattaa, joihin Kaikukeskus toimittaa tunnukset sähköpostilla. Lähetä sähköposti tietoineen:

2. Olemme uusi Kaikukortti-alue, ja tarvitsemme Kaikukortteja, mitä teen?

Tarvitsemme tiedon, kuinka monta asiakkaan Kaikukorttia ja mahdollisesti kuinka monta yhteisön Kaikukorttia aiotte painaa, joihin toimitamme tunnukset.

Meiltä saa myös Kaikukorttien pohjat (InDesign-tiedostoina), joita voitte hieman räätälöidä paikallisesti esimerkiksi lisäämällä takakanteen kunnan logon tms.   Tarvittaessa voimme lähetämme nämä erillisessä sähköpostissa, koska ovat sen verran suuria tiedostoja.

Lähetä sähköposti tietoineen:

3. Miten saan Kaikukortin logon ja muut graafiset elementit käyttöön?

Kaikukortin logot ja muut graafiset elementit ovat Google workspace -kansiossa. Pyydä meiltä linkki kansioon.

4. Asiakastunnus ja yhteisötunnus, mikä niiden ero on?

A = asiakastunnus, Y = yhteisötunnus jakajaorganisaation työntekijän käyttöön

X = mobiili asiakastunnus, Y = mobiili yhteisötunnus jakajaorganisaation työntekijän käyttöön

5. Miten löydän Kaikukannasta, montako kävijää / lasta on käynyt Kaikukortti-tapahtumassa?

Dashboard – hae tietoja Kaikukannasta. Jos tietoja ei ole viety Kaikukantaan, tilastoraportteja ei voi hakea. Käyntikirjaukset-listauksen (Excel / PDF) voi lähettää Kaikukeskuksen asiakaspalveluun, joka tallentaa tiedot Kaikukantaan toimijan puolesta. Lähetä sähköposti tietoineen:

Kaikukeskus voi myös tehdä Kaiku-raportteja toimijan puolesta tarvittaessa.

6. Missä ovat uuden, 2025 voimaan tulleen Kaikukanta 2.0 ohjeet?

Ohjeet löytyvät sivulta Kaikukortti.fi > Kaikukanta > Kaikukanta 2.0. -ohjeet. 

Linkki kirjallisiin ohjeisiin ohessa: Kaikukortti-alueiden vastuuhenkilöille tarkoitetut Kaikukanta-ohjeet:
Kaikukannan käyttäjähallinta: Kaikukanta_2_0_käyttäjähallinta_ohjeet_pääkäyttäjälle [PDF]

En saanut kysymyksiini vastausta, mitä teen?

Ota yhteyttä Kaikukeskukseen, jos et saanut kysymyksiisi vastausta

Linkki Kaikukeskuksen yhteystietoihin.

Voit myös ehdottaa meille aiheita tälle sivulle. Linkki Anna palautetta -osioon.

Huom. pahoittelemme viivettä vastaamisessa. Toimistomme on kiinni kesällä 2025 kesäkuun ja elokuun välisen ajan.

 

Päivitetty 21.5.2025

 

© 2025 Kaikukortti
webDesign: Mekanismi »